Stres a odporność

Stres a odporność

W dzisiejszym świecie życie w ciągłym stresie jest dla wielu osób normą. Niestety ma to bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że stres związany z szybkim tempem życia, rywalizacją, dużą gęstością zaludnienia i cywilizacją przemysłową przyczynia się do zwiększenia prawdopodobieństwa zachorowania na choroby układu krążenia, nowotworowe, czy wrzodowe. Co gorsza, stres przyczynia się do powstawania wielu objawów somatycznych, takich jak:

  • biegunki lub zaparcia,
  • częste infekcje,
  • problemy z oddychaniem,
  • nerwobóle,
  • ciśnieniowe bóle głowy,
  • nadmierna potliwość,
  • alergia i astma,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • migreny,
  • omdlenia.

Wśród negatywnych objawów stresu wymienia się również obniżoną samoocenę, tiki nerwowe, huśtawki nastrojów, depresję, drażliwość, nerwowość, myśli samobójcze, problemy ze snem, a nawet nadmierne zapotrzebowanie na alkohol, czy kofeinę.

            Warto pamiętać, że stres przyczynia się do spadku odporności organizmu. Z badań naukowych wynika, że te osoby, które w życiu doświadczyły wielu bolesnych zdarzeń są znacznie bardziej narażone na wrzody dwunastnicy i żołądka, zawał serca, czy chorobę wieńcową niż osoby, które nie miały tylko negatywnych doświadczeń. Stres ekstremalny, związany np. z wojną może wywołać tzw. zespół stresu pourazowego, cechującego się stanami lęku i depresji, nawracającymi wspomnieniami przeżytej traumy, a nawet wybuchami złości i drażliwością. Permanentny stres może też prowadzić do szybszego starzenia się organizmu.

            Jak zatem poradzić sobie ze stresem? W dużej mierze zależy to od konkretnego człowieka i jego filozofii życia. Generalnie jednak nie można pozwolić przytłoczyć się stresowi. Ważne jest między innymi zadbanie o odpowiednią dietę, która powinna być bogata w minerały. Niezbędna jest także aktywność fizyczna – świetnym sposobem na stres jest spacer na łonie natury i oderwanie się od chaosu dnia codziennego. Ważne jest również to, by od czasu do czasu pobyć z samym sobą lub z kimś bliskim i spędzić czas tak, jak się lubi. Jeśli nadal nie możemy uwolnić się od stresu to warto skorzystać z pomocy profesjonalisty.