Czy można samemu poradzić sobie z lękiem?

Czy można samemu poradzić sobie z lękiem?

Trudno znaleźć taką osobę, która niczego się nie boi. Każdy z nas nosi w sobie jakieś lęki – niektórzy mają lęk przestrzeni, inni klaustrofobię, a jeszcze inni boją się pająków. Definicja lęku mówi, iż jest to negatywny stan emocjonalny który pojawia się w sytuacji zagrożenia. Co ważne, nie wiąże się on zwykle z bólem, czy bezpośrednim zagrożeniem. Z lękiem można wygrać, ale wymaga to wiele pracy. Zwykle niezbędna jest psychoterapia oraz stosowanie specjalistycznych metod, dzięki którym można zredukować wszelkie nieuzasadnione obawy. Należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwe, a w przypadku, gdy fobia bardzo utrudnia życie niezbędna bywa farmakoterapia. Niemniej warto spróbować poradzić sobie z lękiem samodzielnie.

            Jak to zrobić? Sposobów jest kilka, a ich stosowanie wcale nie jest skomplikowane. Najbardziej skuteczne metody walki z lękiem to:

  • EDMR, czyli metoda odwrażliwiania za pomocą ruchów oczu – polega ona na dynamicznym poruszaniu oczami w dół i w górę oraz na ukos. Z badań wynika, iż doskonale redukuje ona negatywne emocje,
  • relaksacja – w walce z lękiem niezwykle ważna jest umiejętność zrelaksowania się. Warto wypróbować kilka najlepszych metod relaksacyjnych w momencie, gdy pojawia się fobia,
  • bliskość drugiej osoby – w momencie, gdy poczujemy lęki warto poprosić o wsparcie bliską osobę,
  • odwrócenie uwagi – jest to jedna z najlepszych metod walki z fobią. Przykładem może być chociażby lęk przed publicznymi występami – osobom, które się ich boją zaleca się niepatrzenie na publiczność,
  • obserwacja osób, które borykają się z fobią – można dzięki temu przekonać się, że w rzeczywistości nie ma się czego bać.

            Oczywiście każda z tych metod wymaga dużego samozaparcia i wiary we własne siły. W przypadku jednak, gdy pomimo kierowania się powyższymi wskazówkami nadal ogarnia nas paraliżujący lęk, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Najczęściej stosowane sposoby na walkę z fobią to przede wszystkim:

  • desensytyzacja, czyli oswojenie się ze źródłem lęku,
  • terapia implozywna – długotrwałe i intensywne wystawianie pacjenta na działanie bodźca wywołującego lęk,
  • psychoterapia behawioralno-poznawcza – stosuje się ją, gdy przyczyną fobii jest depresja.